Direktlänk till inlägg 24 oktober 2010

Det börjar lukta championat;-)!!!

Av Christina - 24 oktober 2010 08:51

Matte tog med mig upp till skogen igår som utlovat. Under armen hade hon en vit plastpåse med okänt innehåll. Hon band fast mig i ett träd, gick fram någon meter och började sparka i backen. Nu kan man ju börja undra vad man har hamnat i för familj... Ur plastpåsen tog hon fram en rådjursklöv som hon rullade runt med foten och sen gick hon iväg med den dragandes efter sig. Inte undra på att hon var orolig att det skulle komma någon annan och se vad hon höll på med.


Hon försvann in bland träden och jag satt alldeles tyst och spanade en stund och så dök hon upp från andra hållet. Jaha, vad i hela friden ska vi göra nu? tänkte jag men behövde inte fundera speciellt länge. Vi gick fram till uppsparksplatsen och jag satte näsan i backen direkt. "Sök spår", "Spåra" hörde jag henne säga - uppmaningar som kändes helt onödiga... Jag kände direkt var spåret gick och följde det nogsamt. Min matte hade trott att det skulle gå i racerfart och att jag skulle slarva till det men icke sa Nicke!


Plötsligt försvann spåret så jag gjorde en ring tillbaka och då kom jag ju på det igen! Tror aldrig jag varit så här koncentrerad förut. Plötsligt kom jag fram till rådjursskanken och där låg visst en hög med godis också. Godiset struntade jag helt i, jag var totalt uppslukad av att bara nosa och nosa på skanken. Matte trodde att jag skulle plocka upp den och bära hem den och att det sedan skulle bli ett bestyr i att få mig att släppa den. Men nej igen, jag var hypnotiserad, koncentrerad och totalt fokuserad. Av ren och skär instinkt tog jag emot en godis som matte gav mig men så spottade jag raskt ut den igen. Vad ska man med godis till när man kan hänge sig åt en doft så intressant att allt annat känns oväsentligt. Nu ska vi noggrant studera min stamtavla för att se om inte självaste tjuren Ferdinand finns där någonstans bland mina anfäder. Jag känner mig starkt besläktad med en sådan doftkonnässör och min matte är jättedryg och säger att det börjar lukta viltspårchampionat här hemma.  

 .

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 18 januari 2011 15:02

Det har varit en tuff vecka för Moltas. Han har varit helt slut på kvällarna och det var nog skönt när helgen kom och han fick lite vila. Han är ju inte direkt morgonpigg så han uppskattar verkligen att få sova längre än till 7  . På dagis går det ...

Av Christina - 10 januari 2011 14:27

Bloggandet som försvann kanske man skulle kunna kalla det också, men nu tar jag nya tag. Har en trött Moltas intill mig nu. Han har varit på dagis idag och det tar på krafterna minsann. Detta var inskolning nr 2 och imorgon nr 3. Vi har ökat på tiden...

Av Christina - 8 december 2010 09:39

För någon vecka sen kom Elin och berättade att hon snart inte kan ta ut Moltas på dagarna längre... Hon har fått en praktikplats som hon snart börjar på. Visst visste vi om att den här dagen skulle komma men det har ju varit så bra nu när hon har var...

Av Christina - 23 november 2010 09:41

Jahapp, så var första kursen avklarad med diplom och allt. Roligt & väldigt givande har det varit och nu är vi i full gång med att planera för nya kurser efter nyår. Jaktlydnad & luktdiskriminering låter ju helt klart som något för oss!   Tänk...

Av Christina - 7 november 2010 13:03

Att Moltas är duktig på viltspår har jag ju sett men att han skulle vara en sån mästare på inkallning hade jag aldrig trott.   Det var på kursen i tisdagskväll som vi skulle öva på inkallning i lina. Alla hundar hade sele på sig och så fick vi l...

Ovido - Quiz & Flashcards