Alla inlägg den 22 oktober 2010

Av Christina - 22 oktober 2010 17:46

Oj vad tiden rullar på! Har ju inte hunnit rapportera om mina bravader på ett bra tag nu men det har hänt grejer vill jag lova! Jag har börjat på kurs! Varje tisdagkväll åker jag iväg med matte till kursen och där spenderar jag en timme utomhus i mörkret tillsammans med sex, sju andra hundar av olika raser. Trots att alla är yngre än jag så tycker jag nog att det är mig det är mest fart på.

 

Vår kursledare gillar jag skarpt för hon bjussar på korv ibland och det är inte alls dumt. Min matte fattade det och hade själv fickan full i tisdags. Frolic går ju an men det är ju inte så man gör vad som helst för en fjärdedels sån precis.

Vi har börjat med sitt & ligg vilket jag är jättebra på. Sitt och stanna kvar är jag bra på ibland men vi tränar hårt här hemma. Jaktinkallning var superkul och min matte hade inte en chans att springa ifrån mig. Fast precis när jag skulle komma fram till henne upptäckte jag att cockern Alvin satt och bajsade en bit bort så då sprang jag till honom istället. Såklart.


Läxa till nästa gång är att träna på att gå intill matte. Inte tävlingsfot precis men ändå intill utan att dra i kopplet. Matte använder ordet "här" när hon vill att jag ska gå lite lugnare och faktum är att jag har fattat det. Det går hur bra som helst när vi är ute på våra morgon- och kvällspromenader för då är det ju mörkt och lite läskigt. När vi kommer till stan går det ändå hyfsat får jag nog lov att säga men vi fortsätter hårdträna för jag glömmer bort mig ideligen. Den svåraste övningen av alla är när man ska gå fint förbi hundar & människor UTAN att få hälsa. Jösses vad jag drar och kämpar för att få komma fram till alla och envar.


Vi har också varit på Brukshundcenter och träffat Mia som är hundinstruktör. Där fick matte sitta en timme och prata igenom vad vi ska träna på och hur. Hon tyckte att hon fick en massa goda råd som nu ska praktiseras. Och så köpte hon en rådjursskank som ligger här i frysen och väntar på att det ska bli helg så vi kan göra ett spår och prova hur det går. Spännande!

Vi har även fått kontakt med en annan springerfamilj som vill ha en träningskompis. Det är 6 månaders Ceasar och hans matte som vill träna med oss. Vi har ännu inte träffats med det smids planer och det ska bli jättekul!


Tänk att det har gått en hel månad sen jag flyttade hit! Helt otroligt. En massa smeknamn har jag hunnit få också - Molle Puff, Molle pållen, Molle molekyl och så här i förkylningstider kan det bli Molle Mollipect.

Ovido - Quiz & Flashcards