Direktlänk till inlägg 25 september 2010

Lördag 25 september 2010 - blivande agilityhund?

Av Christina - 25 september 2010 15:07

Tog lite sovmorgon idag, skönt. Kom ut i skogen en sväng på förmiddagen med lillhusse & matte. Det är alldeles grått och lite småregnigt ute men mysigt tycker vi alla. Jag får komma loss och springa över de mossbeklädda stenarna och två gånger lyckas jag fälla lillhusse…Inte direkt populärt men jag kan ju bara inte hejda mig. Vi leker han och jag, han gömmer sig och jag får springa och leta upp honom. Ingen konst alls faktiskt!

Idag är det skördefest i Storvreta och vi ska iväg och se på    Agilityuppvisning. Det blir en prövning för mig att gå ordentligt bland folk & hundar och det går väl sådär kan jag villigt erkänna. Vid agilitybanan är det ju många hundar som jag vill leka med men då ska vi passivitetsträna igen. Himla påfund det där… Matte snackar med en av agilitytjejerna om att kanske gå en kurs hos dem. Tjejen menar att jag är av precis rätt ras – en med mycket energi. Vad menar hon med det?  Jag får dock prova på lite saker på banan och det är kuuuul! Springa genom tunnel är inga problem, inte ens när den går i vinkel. Hoppa hinder, ingen match alls för mig och efter lite övning klarar jag t o m att springa upp på ett högt brant hinder där man ska upp på ena sidan och ner på den andra. Vi struntar i gungbrädan och slalompinnarna för min matte tror att jag behöver vara lite mer koncentrerad. Vaddå? Det var ju bra med mycket energi! Istället skickar hon in mig i den långa tunneln och tror att tre barn och en husse ska klarar av att ta emot mig på andra sidan;-) Det kunde de inte kan jag säga. Jag hade sån fart och fortsatte bara springa lååångt bort. Så kom jag på att jag ville tokspringa runt runt och fram & tillbaka istället. Matte slängde sig ner på marken och jag sprang dit för att leka med henne men då fångade hon in mig. Rätt sur var hon faktiskt och började gå hemåt. Hon menade att det inte var så kul att vara där med mig längre och tyckte att jag var alldeles för uppspelt. Ja, vaddå då?! Vad hade hon trott? Jag drog i kopplet allt jag orkade och ville inte alls gå i hennes fart. Det blev ju lite hostigt och jobbigt men jag kan bara inte hejda mig. Jag körde t o m på värre än vanligt och hörde på matte att det inte var ok, men brydde mig faktiskt inte.

 

  

Full fart framåt hela tiden!

 

När vi kom hem kollade hon mailen och såg att vi har en reservplats till en lydnadskurs i höst. Hon suckade lite och började prata om att ringa sin tremänning som är hundinstruktör och kolla om vi  kan få privatundervisning. Hon tycker tydligen att vi behöver hjälp rätt omgående…

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 18 januari 2011 15:02

Det har varit en tuff vecka för Moltas. Han har varit helt slut på kvällarna och det var nog skönt när helgen kom och han fick lite vila. Han är ju inte direkt morgonpigg så han uppskattar verkligen att få sova längre än till 7  . På dagis går det ...

Av Christina - 10 januari 2011 14:27

Bloggandet som försvann kanske man skulle kunna kalla det också, men nu tar jag nya tag. Har en trött Moltas intill mig nu. Han har varit på dagis idag och det tar på krafterna minsann. Detta var inskolning nr 2 och imorgon nr 3. Vi har ökat på tiden...

Av Christina - 8 december 2010 09:39

För någon vecka sen kom Elin och berättade att hon snart inte kan ta ut Moltas på dagarna längre... Hon har fått en praktikplats som hon snart börjar på. Visst visste vi om att den här dagen skulle komma men det har ju varit så bra nu när hon har var...

Av Christina - 23 november 2010 09:41

Jahapp, så var första kursen avklarad med diplom och allt. Roligt & väldigt givande har det varit och nu är vi i full gång med att planera för nya kurser efter nyår. Jaktlydnad & luktdiskriminering låter ju helt klart som något för oss!   Tänk...

Av Christina - 7 november 2010 13:03

Att Moltas är duktig på viltspår har jag ju sett men att han skulle vara en sån mästare på inkallning hade jag aldrig trott.   Det var på kursen i tisdagskväll som vi skulle öva på inkallning i lina. Alla hundar hade sele på sig och så fick vi l...

Ovido - Quiz & Flashcards