Direktlänk till inlägg 5 oktober 2010

Tisdag 5 oktober - en vecka går så fort

Av Christina - 5 oktober 2010 08:57

Kära hjärtanes vad tiden går fort! Förra veckan bara sprang iväg men så blir det ju när man jobbar nästan varje dag. Elin kom och tog ut mig på promenad eller joggingtur om dagarna och det är jätteskönt. Matte och jag gick ut längs Fyrisån en dag och vilka konstiga hundar man kan träffa i stan! En nerklippt Portugisisk vattenhund t. ex! Jösses vad konstigt, men rätt fin ändå på något sätt. Han hade fått behålla plymen på svansen i alla fall…

 

I lördags fick jag följa med husse & Ella till ridskolan. Jag fick visserligen sitta kvar i bilen men bakluckan var öppen så jag kunde se vad som försiggick. Vi har ju träffat på en och annan häst på våra skogspromenader och det är väl inget konstigt med dem egentligen. De är ju inte så intresserade av att hälsa på mig förstås men jag vet inte om jag är så road av dem heller.

 

Söndagar är härliga tycker jag. Då brukar det bli riktigt långa skogspromenader och i bästa fall får jag springa lös. Min matte har dock blivit lite mera osäker på mig eftersom jag visat att jag verkligen kan dra iväg om jag får upp ett spår. Jag gjorde det i tisdags och det var hon inte så glad åt… Men det var ju min kompis Sally som var ute och plockade svamp och då bara måste jag ju springa bort och hälsa på henne.

  

Innan jag fick korn på Sally klättrade vi upp på stenar, jag & Ella.

 

Nu gick vi en skogsväg där det inte brukar vara så många och matte kan lätt hålla koll på om det kommer någon långt bort så då hinner hon kalla in mig och koppla mig. Tror hon… Vi övade verkligen jättemycket på inkallning och jag är så himla duktig! Jag springer också v-ä-l-d-i-g-t fort så om någon känner till några tävlingslopp för springrar så hojta till vetja. Min bromssträcka är väl på ca 50 meter och då gäller det att ingen står i vägen för jag kan fälla en björn till marken med den kraft jag har när jag kommer dånandes. Det har lillhusse fått erfara…

  

Ser ni att det är jag som springer iväg?

 

  

Nu har matte ropat på mig och då kommer jag i full galopp.

 

På eftermiddagen kom tant Hedda och hälsade på, ni minns min cockerväninna som är 7 år och inte van vid andra hundar i familjen. Jösses vad hon morrade och grälade på mig. Jag gjorde mig till allt jag orkade för att hon skulle leka istället men förgäves.  Kloklippning och badning blev det också den här dagen.  Nåja, duschning rättare sagt. Det är rätt skönt att få en varm dusch och bli genommasserad med schampo när man kommer in efter en lång promenad. Och så upptäckte de att jag fått finnar på hakan! Kan hundar få ungdomsfinnar? Här var det ingen som visste så nu hålls det koll vill jag lova. En fästing hittades också.

Nästa tisdag börjar vi på kurs! Det ska bli kul. Unghundskurs med vardagslydnad så min matte hoppas på att lära sig massor. Hon är verkligen kurssugen! Kantarellkurs, agility, viltspår och kanske jakt. Vi träffade några goldendamer som tipsade om en jakttränare vid namn Lasse Johnson som bor här i närheten. Han är en guru!sa de alldeles lyriska. Nåja, vi får se. Min matte tyckte inte riktigt om den där goldentanten, hon kändes lite för överlägsen och besserwissrig.

Idag är vi lediga så vi har haft lite sovmorgon. Det hade vi inte igår minsann! Då väckte matte mig strax före 6! Jag var så himla trött efter söndagen men hon skulle promt ut och gå. Fast när man väl kommer ut är det ju rätt skönt. Jag har min snygga reflexsele på mig när det är mörkt så det lyser så vackert om mig när vi passerar lampor eller när bilar kör förbi. För kom ihåg: VÅGA SYNAS I HÖSTMÖRKRET - DET ÄR TUFFT MED REFLEX!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 18 januari 2011 15:02

Det har varit en tuff vecka för Moltas. Han har varit helt slut på kvällarna och det var nog skönt när helgen kom och han fick lite vila. Han är ju inte direkt morgonpigg så han uppskattar verkligen att få sova längre än till 7  . På dagis går det ...

Av Christina - 10 januari 2011 14:27

Bloggandet som försvann kanske man skulle kunna kalla det också, men nu tar jag nya tag. Har en trött Moltas intill mig nu. Han har varit på dagis idag och det tar på krafterna minsann. Detta var inskolning nr 2 och imorgon nr 3. Vi har ökat på tiden...

Av Christina - 8 december 2010 09:39

För någon vecka sen kom Elin och berättade att hon snart inte kan ta ut Moltas på dagarna längre... Hon har fått en praktikplats som hon snart börjar på. Visst visste vi om att den här dagen skulle komma men det har ju varit så bra nu när hon har var...

Av Christina - 23 november 2010 09:41

Jahapp, så var första kursen avklarad med diplom och allt. Roligt & väldigt givande har det varit och nu är vi i full gång med att planera för nya kurser efter nyår. Jaktlydnad & luktdiskriminering låter ju helt klart som något för oss!   Tänk...

Av Christina - 7 november 2010 13:03

Att Moltas är duktig på viltspår har jag ju sett men att han skulle vara en sån mästare på inkallning hade jag aldrig trott.   Det var på kursen i tisdagskväll som vi skulle öva på inkallning i lina. Alla hundar hade sele på sig och så fick vi l...

Ovido - Quiz & Flashcards