Direktlänk till inlägg 18 januari 2011

Jobbiga dagar

Av Christina - 18 januari 2011 15:02

Det har varit en tuff vecka för Moltas. Han har varit helt slut på kvällarna och det var nog skönt när helgen kom och han fick lite vila. Han är ju inte direkt morgonpigg så han uppskattar verkligen att få sova längre än till 7  .

På dagis går det bra men det var först igår som han kunde koppla av och ta sig en liten tupplur. Annars har han haft fullt sjå att hålla koll på alla andra.


I torsdags började vi på vår kurs, luktdiskriminering. Kul och jobbigt. Det var sex hundar och vi delades in i två grupper så vi bara var tre i varje. Sen fick vi låta våra hundar nosa på våra nycklar för att de sedan kunna markera vilken som tillhörde matte. Det är bara massor av beröm och positiv förstärkning som gäller så det känns så himla kul! Moltas hade inga problem att hitta mina nycklar bland de andra men så låg det ju också en liten köttbullsbit under dem... Vår kursledare säger att som hund ska man ha hög ingångslön när man lär sig något nytt och sedan kan lönen minskas efterhand. Tur att det inte är så i vanliga arbetslivet...  Eller? Nästa grej som ska tränas in är att hundarna ska sätta sig för att markera att de hittat vad de skulle söka efter så läxan blev att lära dem sitta på handtecken. Det går jättebra för Moltas och när jag tänker efter har jag nog alltid visat med handen samtidig som jag sagt "sitt". Problemet är ju bara att när vi är på kursen har han fullt sjå med att titta på de andra hundarna och har väldigt lite fokus på mig. Då är det ju inte så lätt med handtecken precis  . Kursledaren påminner om oss att vi ska bli som idoler för våra hundar men det känns som mitt idolskap är väldigt beroende på vad som finns omkring oss. Jag får jobba på det.


Har lite funderingar på vad som kommer hända när hundarna ska hämta det de ska leta efter. Tyckte jag läste att de ska kunna hitta mattes/husses vante bland de andras och plocka upp den. Jag tvivar inte en sekund på att Moltas kan hitta min vante bland andra och jag tror säkert han kan plocka upp den men sen kommer det svåra - att få honom att släppa den. Han är fortfarande enormt bytesmedveten och släpper inte det han har lyckats fånga. Byteshandel fungerar inte, "loss" fungerar inte, avleda fungerar inte. Om någon har några tips tar jag gärna emot det. Detta kan bli ett problem för oss då jag har tänkt jaktträna honom. Det är redan ett problem när han tar något han inte får ha och ingen kan få av honom det. Jo, det går ju men det är en kamp och han morrar så dovt och farligt han bara kan och det är med risk för att bli biten man plockar av honom saken. Jag bänder helt sonika upp munnen på honom men jäklar vad stark han är! Och ibland orkar jag inte så då får man försöka hitta på något annat.


Nu har vi bara glansis på vägar & gator runtomkring oss men dubbar till skorna när inhandlade och jag är jättenöjd med dem! Det är lite lättare att gå avslappnat när man åtminstone har något som bromsar. Moltas är lite lugnare han också när vi är ute för han känner väl att benen bara glider undan när han drar på. Jag är väldigt försiktig på våra promenader för jag är lite rädd att han ska skada sig. Och det positiva med det är ju att jag kommunicerar med kommandon istället för att rycka i kopplet när jag vill att han ska åt mitt håll. Men överlag är han mycket duktigare i kopplet. Det har gett resultat att jag bara stannar när han drar. Han märker att han inte kommer vidare och att det inte lönar sig att dra på. Istället kommer han tillbaka till mig och så kan vi gå tillsammans. Vissa gånger blir det ett evinnerligt stannande men ibland förstår han precis hur han ska gå. Trevligt  .

Fick veta att kennelhosta går här i Storvreta så vi försöker undvika att hälsa på andra hundar. Ganska bra motivation tycker jag...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 10 januari 2011 14:27

Bloggandet som försvann kanske man skulle kunna kalla det också, men nu tar jag nya tag. Har en trött Moltas intill mig nu. Han har varit på dagis idag och det tar på krafterna minsann. Detta var inskolning nr 2 och imorgon nr 3. Vi har ökat på tiden...

Av Christina - 8 december 2010 09:39

För någon vecka sen kom Elin och berättade att hon snart inte kan ta ut Moltas på dagarna längre... Hon har fått en praktikplats som hon snart börjar på. Visst visste vi om att den här dagen skulle komma men det har ju varit så bra nu när hon har var...

Av Christina - 23 november 2010 09:41

Jahapp, så var första kursen avklarad med diplom och allt. Roligt & väldigt givande har det varit och nu är vi i full gång med att planera för nya kurser efter nyår. Jaktlydnad & luktdiskriminering låter ju helt klart som något för oss!   Tänk...

Av Christina - 7 november 2010 13:03

Att Moltas är duktig på viltspår har jag ju sett men att han skulle vara en sån mästare på inkallning hade jag aldrig trott.   Det var på kursen i tisdagskväll som vi skulle öva på inkallning i lina. Alla hundar hade sele på sig och så fick vi l...

Av Christina - 1 november 2010 17:01

Moltas, min Moltas. Det gäller att ha högsta klassens tålamod märker jag men tror inte att jag kvalar in där. Har haft några helvetiska promenader de senaste dagarna och mina händer är helt slut kan jag säga. Att han inte bara förstår att det är trev...

Ovido - Quiz & Flashcards