Direktlänk till inlägg 22 oktober 2010

Long time no see

Av Christina - 22 oktober 2010 17:46

Oj vad tiden rullar på! Har ju inte hunnit rapportera om mina bravader på ett bra tag nu men det har hänt grejer vill jag lova! Jag har börjat på kurs! Varje tisdagkväll åker jag iväg med matte till kursen och där spenderar jag en timme utomhus i mörkret tillsammans med sex, sju andra hundar av olika raser. Trots att alla är yngre än jag så tycker jag nog att det är mig det är mest fart på.

 

Vår kursledare gillar jag skarpt för hon bjussar på korv ibland och det är inte alls dumt. Min matte fattade det och hade själv fickan full i tisdags. Frolic går ju an men det är ju inte så man gör vad som helst för en fjärdedels sån precis.

Vi har börjat med sitt & ligg vilket jag är jättebra på. Sitt och stanna kvar är jag bra på ibland men vi tränar hårt här hemma. Jaktinkallning var superkul och min matte hade inte en chans att springa ifrån mig. Fast precis när jag skulle komma fram till henne upptäckte jag att cockern Alvin satt och bajsade en bit bort så då sprang jag till honom istället. Såklart.


Läxa till nästa gång är att träna på att gå intill matte. Inte tävlingsfot precis men ändå intill utan att dra i kopplet. Matte använder ordet "här" när hon vill att jag ska gå lite lugnare och faktum är att jag har fattat det. Det går hur bra som helst när vi är ute på våra morgon- och kvällspromenader för då är det ju mörkt och lite läskigt. När vi kommer till stan går det ändå hyfsat får jag nog lov att säga men vi fortsätter hårdträna för jag glömmer bort mig ideligen. Den svåraste övningen av alla är när man ska gå fint förbi hundar & människor UTAN att få hälsa. Jösses vad jag drar och kämpar för att få komma fram till alla och envar.


Vi har också varit på Brukshundcenter och träffat Mia som är hundinstruktör. Där fick matte sitta en timme och prata igenom vad vi ska träna på och hur. Hon tyckte att hon fick en massa goda råd som nu ska praktiseras. Och så köpte hon en rådjursskank som ligger här i frysen och väntar på att det ska bli helg så vi kan göra ett spår och prova hur det går. Spännande!

Vi har även fått kontakt med en annan springerfamilj som vill ha en träningskompis. Det är 6 månaders Ceasar och hans matte som vill träna med oss. Vi har ännu inte träffats med det smids planer och det ska bli jättekul!


Tänk att det har gått en hel månad sen jag flyttade hit! Helt otroligt. En massa smeknamn har jag hunnit få också - Molle Puff, Molle pållen, Molle molekyl och så här i förkylningstider kan det bli Molle Mollipect.

 
 
Marie

Marie

22 oktober 2010 23:05

Hej Moltas!
Du känner inte mig, men jag hoppas att vi kan lära känna varandra framöver? Jag känner din 2-benta familj sedan länge, framförallt har jag varit kompis med din matte i många, många år! Du låter som en väldigt trevlig prick, och jag är dessutom imponerad över din talang att skriva. Nu får vi se till att titta in här ofta.
Ja, vi det är förutom jag två cockrar som bor här. Det är Findus som är 10 (han har faktiskt pappa till Hedda) och så är det Wilmer som snart blir 3 (ungefär samtidigt som din lillhusse fyller år) och bryter på tyska... Men jag hoppas att ni ska gilla varandra ändå när ni väl träffas!

http://www.kennel-evermore.com

 
Helene

Helene

23 oktober 2010 07:34

Jag förstår dig helt Moltas, klart du vill fram och hälsa på alla du möter - alla måste ju bara älska en sån som dig!! Men, jag ska berätta en hemlis för dig.... alla människor och hundar är inte lika snälla som din familj och du är, så var försiktig. Tycker det låter jättespännande med kurs och rådjurskank - kan berätta att din gammelmormor bara fnös åt skanken som låg på slutet av spåret. Nä, jag fick lägga nåt riktigt smarrigt att äta där istället åt henne!

http://barecho.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 18 januari 2011 15:02

Det har varit en tuff vecka för Moltas. Han har varit helt slut på kvällarna och det var nog skönt när helgen kom och han fick lite vila. Han är ju inte direkt morgonpigg så han uppskattar verkligen att få sova längre än till 7  . På dagis går det ...

Av Christina - 10 januari 2011 14:27

Bloggandet som försvann kanske man skulle kunna kalla det också, men nu tar jag nya tag. Har en trött Moltas intill mig nu. Han har varit på dagis idag och det tar på krafterna minsann. Detta var inskolning nr 2 och imorgon nr 3. Vi har ökat på tiden...

Av Christina - 8 december 2010 09:39

För någon vecka sen kom Elin och berättade att hon snart inte kan ta ut Moltas på dagarna längre... Hon har fått en praktikplats som hon snart börjar på. Visst visste vi om att den här dagen skulle komma men det har ju varit så bra nu när hon har var...

Av Christina - 23 november 2010 09:41

Jahapp, så var första kursen avklarad med diplom och allt. Roligt & väldigt givande har det varit och nu är vi i full gång med att planera för nya kurser efter nyår. Jaktlydnad & luktdiskriminering låter ju helt klart som något för oss!   Tänk...

Av Christina - 7 november 2010 13:03

Att Moltas är duktig på viltspår har jag ju sett men att han skulle vara en sån mästare på inkallning hade jag aldrig trott.   Det var på kursen i tisdagskväll som vi skulle öva på inkallning i lina. Alla hundar hade sele på sig och så fick vi l...

Ovido - Quiz & Flashcards