Direktlänk till inlägg 7 november 2010

Sele & lina - vilken hit

Av Christina - 7 november 2010 13:03

Att Moltas är duktig på viltspår har jag ju sett men att han skulle vara en sån mästare på inkallning hade jag aldrig trott.

 

Det var på kursen i tisdagskväll som vi skulle öva på inkallning i lina. Alla hundar hade sele på sig och så fick vi låna linor,  25 m var den vi hade. Dessutom fick vi en lite grövre då både jag & kursledaren nog trodde att Moltas skulle dra iväg till de andra hundarna. Grejen var att hundarna skulle tro att de gick lösa och när de var på väg åt något annat håll skulle vi kalla in dem. Moltas höll sig i närheten av mig hela tiden och jag spankulerade lite hit och dit för att testa om han hade koll på var jag var. Det hade han. Tror han kom på alla mina inkallningar och det var så himla kul! Enda gången det blev svårt för honom var när vår kursledare kom och "störde". Moltas är ju rätt förtjust i henne så han sprang gladeligen fram till henne när hon kom och pratade med honom.

Ja, det var en riktigt lyckad kurskväll!

 

  

Tillbaka med den funna klöven

 

Söndagen innan fick han gå ett spår som pappa lagt till honom. Hittills är det ju bara jag som gjort spår till honom och då kan det ju vara så att det till viss del är mina spår han följer. Det vet jag ju inte.

Den här gången var det väldigt mycket torra löv som klöven släpats på och dessutom blåste det så det var nog lite knepigare för honom. För mig blev det ju också desto svårare att hänga med då jag inte hade nån aning alls om vart spåret gick. Jag märkte ju att han tappade bort sig ibland men han hittade tillbaka och kom till spårslut! Duktiga Moltas.

 

Igår tog jag med mig linan när vi gick vår långpromenad, selen fick han ha på sig också. När det inte är spårning låter jag honom ha även halsband så det ska vara någon skillnad på promenad och "jobb". När vi kom upp i skogen bytte jag ut kopplet mot linan och så gick vi iväg. Moltas trodde att han gick lös och jag hade säkerheten att kunna hala in honom om han inte skulle komma på inkallning. Det är ju också av hänsyn till andra som promenerar där och som kanske eventuellt är hundrädda. Man vet ju aldrig. Innan inkallningen sitter perfekt vill jag inte riskera att han springer på någon som kanske blir livrädd.

  

Vår vackra, duktiga, glada, snälla, gosiga, busiga, lekfulla Moltas!

 

Det var så himla kul att promenera med honom på det här sättet! Han kunde fara fram hit & dit men han höll sig hela tiden inom de 15 m som linan är. Inkallningen fungerade jättebra och jag märkte hur kul han tyckte att det var att kunna röra sig så fritt. Jag blev mera avslappnad och Moltas hade en mycket roligare promenad. Det var helt enkelt toppen!

 

På kvällen hade vi besök som hade med sig en hund av någon konstig spansk ras. Han ser ut som ett övergött får, säkert en halvmeter bred över ryggen. 6 år gammal och jättetråkig... Moltas ville ju som vanligt leka och ha kul men det passade tydligen inte denne hund som bara skällde och skällde. Hundens ägare tyckte inte att hon skulle lägga sig i utan hundarna skulle själva få "göra upp". Tja, inte vet jag. Ibland tycker jag nog att man måste rycka in och tala om vad som inte passar sig. Men det är känsligt det där. Precis samma sak som med barn, det tar emot att säga ifrån till andras barn när deras föräldrar är med.

 

Efter ett tag trodde ju Moltas att man skulle skälla och tog efter men då kände jag att det var nog. De fick vara i olika rum helt enkelt så vi fick lite lugn & ro. Men det var inte utan att jag tyckte synd om vår lille Molle pålle... Han försöker ju verkligen visa att han bara vill leka och gör inga som helst försök att mopsa sig. Ändå blir han utskälld och bortstött. Nästa gång får de komma utan hund. Så det så.

 

 
 
bella

bella

7 november 2010 14:15

guuud vilken fiin hund har! oxå en fasst en blandras dåh... ;)
kolla in min blogg om du vill

http://bloggbella.bloggplatsen.se

 
Wille

Wille

7 november 2010 14:27

Hej Moltas ! Välkommen till bloggvärlden !
Här kommer ett litet inlägg från en Cardigan kille som också bloggar. Vi är ungefär lika gamla du och jag, jag är ngt äldre.
Visst är det kul att spåra ? Det har matte och husse också kommit på så vi har testat några gånger.
Jag har en bloggkompis som jag tror är samma ras som du och han är en hejare både på att spåra och lydnad. Superduktig är han faktisk. jag är inte alls lika duktig, men jag tycker det är kul ändå.
Ha en skön söndag nu !
Visst är dte tråkigt med hundar som inte vill leka, här finns det också några sådana. De bara skäller på en ! Urtrist.

http://willebus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Zelda

22 november 2010 18:27

Hej Moltas! Vad kul att läsa din blogg. Jag känner igen mycket i det du skriver. Jag går också på kurs på Brukshundklubben med min matte. Där får jag lära mig allt möjligt. Jag tycker det är jättekul. Jag är så glad varje gång vi kommer dit. Där får jag lära mig inkallning med störning. Sitta kvar och ligga kvar bl a i en minut sist vi var där. Matte lägger också spår till mig och vi tränar även apportering.
Det är ju snart 1 år sedan matte och husse hämtade dig och mig hos Helene och David i Årsunda. Det var en lång resa men både du och jag sov nästan hela vägen hem. Det är roligt att få se bilder av dig nu. Du har ju blivit lite större än sist. Hälsningar och Kram från syrran Zelda Barecho Apple Of My Eye.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 18 januari 2011 15:02

Det har varit en tuff vecka för Moltas. Han har varit helt slut på kvällarna och det var nog skönt när helgen kom och han fick lite vila. Han är ju inte direkt morgonpigg så han uppskattar verkligen att få sova längre än till 7  . På dagis går det ...

Av Christina - 10 januari 2011 14:27

Bloggandet som försvann kanske man skulle kunna kalla det också, men nu tar jag nya tag. Har en trött Moltas intill mig nu. Han har varit på dagis idag och det tar på krafterna minsann. Detta var inskolning nr 2 och imorgon nr 3. Vi har ökat på tiden...

Av Christina - 8 december 2010 09:39

För någon vecka sen kom Elin och berättade att hon snart inte kan ta ut Moltas på dagarna längre... Hon har fått en praktikplats som hon snart börjar på. Visst visste vi om att den här dagen skulle komma men det har ju varit så bra nu när hon har var...

Av Christina - 23 november 2010 09:41

Jahapp, så var första kursen avklarad med diplom och allt. Roligt & väldigt givande har det varit och nu är vi i full gång med att planera för nya kurser efter nyår. Jaktlydnad & luktdiskriminering låter ju helt klart som något för oss!   Tänk...

Av Christina - 1 november 2010 17:01

Moltas, min Moltas. Det gäller att ha högsta klassens tålamod märker jag men tror inte att jag kvalar in där. Har haft några helvetiska promenader de senaste dagarna och mina händer är helt slut kan jag säga. Att han inte bara förstår att det är trev...

Ovido - Quiz & Flashcards