Direktlänk till inlägg 24 september 2010

Fredag 24 september 2010 - till skogs med Sally

Av Christina - 24 september 2010 21:10

Vaknar tidigt och bara måste ut! Matte hänger med som tur är fast hon verkar rätt seg idag. Undrar hur det går med hennes intention om att vi ska vara ute och promenixa mellan 6 – 7 på morgnarna? Fast å andra sidan så tror jag att hon fixar det då hon verkar vara en sån där promenadsort. Långa ben har hon och rätt fort går hon och det passar mig precis.

Som vanligt följer vi Arvid till skolan och jag blir överöst av gos och förtjusta utrop från hans klasskompisar. Min matte står bredvid och bara suger i sig allt beröm jag får.

På väg hem träffar jag Wilma, en goldentik som verkar rätt trevlig. Hon är dock precis färdiglöpt så hon är ju inte jätteglad,

men vi ses säkert någon annan gång när hon är på bättre humör.

Vi är bara hemma och vänder innan vi beger oss mot skogen där Sally & matte väntar. De ska visa oss lite härliga promenadstigar som vi kan utforska tillsammans.

 

 Och ser man på, där står ju Wilma och hänger också. Tydligen är hon och Sally kompisar sen tidigare. Det visar sig att den där Sally har bra många kompisar och nu får ju jag också träffa dem! Cockern Molly är hur rolig som helst och jag är så glad att min matte låter mig springa lös i skogen. Hon inbillar sig att hon kan lita på mig;-) Molly och jag leker på samma sätt medan Sally mest står och tittar på och gruffar lite om vi kommer för nära i våra race. Nelson dyker upp bakom ett träd och jag undrar vad han är för en sort egentligen. Nån slags vattenhund skulle jag tippa på, får väl fråga nästa gång vi ses. Vi går och går, ja tjejerna alltså – jag galopperar fram hit & dit. Fram och tillbaka. Så får de för sig att vi ska ha lite passivitetsträning. Har väl aldrig hört på maken! Då ska jag bara sitta helt stilla och koppla av medan de står och pratar. Sally är tydligen van och jag inser att det bara är att gilla läget.

Hon är tydligen van vid lite av varje den där lilla schnauzertjejen – gå balansgång på nedfallna trädstammar, strecha mot tallar och försöka nå pannkaksbitar som hennes matte pillar in mellan barken, hoppa upp på stenar. Det ville jag också testa men hon är ju så liten och nätt och jag lite tyngre så jag bara gled ner hela tiden. Men med lite mer ansats så kom jag också upp!

Det blev drygt två timmar i skogen idag också. Igår var vi själva jag & matte och träffade nästan ingen. Idag har jag däremot fått så många kompisar, och en del ickekompisar också. Såna där som inte ens får hälsa. Ja, och så 15 år gamle Oskar som varken hör eller ser så honom har man ju inte så stor glädje av. Han har visserligen en nos som fungerar men nån vidare fart på honom är det inte kan jag säga.

När vi kom hem fick jag duscha och det är helt okej. Sen var jag TRÖTT! Bäddade med ett täcke på golvet i köket och snusade en stund. Kände mig rätt nöjd med vår utflykt. Det blev ytterligare en utflykt idag och den gick till jobbet. Idag struntade vi i tåget och tog bilen till stan. Jag är rätt förtjust i att åka bil måste jag säga. Ingen behöver truga mig för att jag ska hoppa in i buren inte. Fick vara utan matte ett bra tag men det gjorde absolut ingenting. Där fanns ju tre andra som gillar mig skarpt!

Nu är det läggdags och vi har hunnit med en kvällspromenad också. Det var mörkt ute och då kan vissa saker kännas lite läskiga. Inte den där tröga labradoren som halades in av sin matte, heller inte de tuffa moppekillarna eller den där lilla ekorren eller vad det var som satt fast i ett koppel. Nej, det är andra saker som plötsligt kan dyka upp längs vägen. En soptunna som står lite konstigt, nån människa som bara står stilla eller så. Tur att jag har matte med mig som jag kan prata med då.

Nu ska vi se om inte lillhusse ska gå och sova för jag har fått tillåtelse att ligga i hans säng. Det är myyyysigt tycker både han och jag.

God natt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 18 januari 2011 15:02

Det har varit en tuff vecka för Moltas. Han har varit helt slut på kvällarna och det var nog skönt när helgen kom och han fick lite vila. Han är ju inte direkt morgonpigg så han uppskattar verkligen att få sova längre än till 7  . På dagis går det ...

Av Christina - 10 januari 2011 14:27

Bloggandet som försvann kanske man skulle kunna kalla det också, men nu tar jag nya tag. Har en trött Moltas intill mig nu. Han har varit på dagis idag och det tar på krafterna minsann. Detta var inskolning nr 2 och imorgon nr 3. Vi har ökat på tiden...

Av Christina - 8 december 2010 09:39

För någon vecka sen kom Elin och berättade att hon snart inte kan ta ut Moltas på dagarna längre... Hon har fått en praktikplats som hon snart börjar på. Visst visste vi om att den här dagen skulle komma men det har ju varit så bra nu när hon har var...

Av Christina - 23 november 2010 09:41

Jahapp, så var första kursen avklarad med diplom och allt. Roligt & väldigt givande har det varit och nu är vi i full gång med att planera för nya kurser efter nyår. Jaktlydnad & luktdiskriminering låter ju helt klart som något för oss!   Tänk...

Av Christina - 7 november 2010 13:03

Att Moltas är duktig på viltspår har jag ju sett men att han skulle vara en sån mästare på inkallning hade jag aldrig trott.   Det var på kursen i tisdagskväll som vi skulle öva på inkallning i lina. Alla hundar hade sele på sig och så fick vi l...

Ovido - Quiz & Flashcards