Direktlänk till inlägg 24 september 2010

Måndag 20 september - Första dagen i min nya familj

Av Christina - 24 september 2010 12:51

Jag har sovit lite oroligt i natt så det är jättekul när matte äntligen vaknar och frågar om jag vill gå ut. De andra sover så vi smyger ner för trappen, ja hon smyger medan jag rasslar på som bara den. Ute ligger dimman som ett mystiskt täcke och det är alldeles tyst. Vi ger oss iväg på en rask promenad och jag sicksackar mig fram som den springer jag är och det finns hur mycket som helst att lukta på. Plötsligt hör jag hur något litet vitt och luddigt därframme skäller på mig. Jag stannar upp och lyssnar lite mera noggrant och så går vi vidare. För säkerhets skull går jag en omväg runt den men kan inte motstå att gå fram och lukta. Det lät värre än det var och vi går vidare. Möter både andra fotgängare och cyklister och jag vill hälsa på alla, men får inte. Nu har jag fått upp farten och drar på rätt bra men så blir det tvärstopp. Hm, jag backar tillbaka till matte och tittar på henne och det var visst bra för nu blir hon glad och går vidare. Jag får upp farten igen men samma sak händer – hon stannar och jag går tillbaka. Det kommer att ta precis hur lång tid som helst att komma hem om hon ska stanna så här hela tiden

Kommer hem i alla fall och får frukost. Nu har resten vaknat och är i full färd med frukost & påklädning. Strax har allihopa gått hemifrån och jag är själv med matte. Konstigt. Hon är rätt trist nu, sitter bara där vid bordet så jag passar på att vila en stund.

Så blir det dags för promenad – jabbadabbadooo! Jag har fattat att jag ska sitta i hallen innan jag får på mig halsbandet och att hon går före ut genom dörren. Nu har vi ett schysst tempo som passar oss båda och vi går igenom skogen en liten bit. Kommer ut på en grusväg och möter en annan springer – som inte får hälsa! Typiskt. Men det är snart glömt för vi går vidare i vårt synnerligen växlande tempo. Jag drar på och hon stannar. Hela tiden. Men jag tror att jag ser ett samband mellan hennes glada tillrop och mitt saktare tempo samtidigt som jag har så himla bråttom.  Plötsligt händer det igen! Jag är en bit före och inser att hon vänt och bara gått åt andra hållet – utan att säga till. Jäklar och vad jag springer för att komma ikapp henne! Och det lönar sig minsann, glada tillrop, smek och Frolic. Det här gillar jag!

Väl hemma släpps jag lös i trädgården och kan kuta så fort jag orkar! Runt träd och genom rabatter flyger jag fram – hej vad det går! Jiiihaaa! Vi leker tafatt och har lika kul båda två.

Kommer in och blir torkad om fötterna. Jag får stanna i hallen medan hon går in i köket och gör lunch till sig själv. Jag passar på att ta en tupplur. När jag vaknar har jag torkat och får gå in till henne och då gosar vi lite leker en stund. Jag blir kammad och vill sitta i hennes knä. Katterna kommer in och käkar men jag bryr mig faktiskt inte så mycket om dem, har sett hur de fräser och viftar med tassarna när jag blir för närgången. Typiskt otrevligt.

Efter en stund kommer det någon och jag kollar lite försiktigt men det var ju lillhusse! Nu blir det bus och stoj en stund igen. Så blir det en åktur med bilen, lilla Ella ska hämtas på dagis och så ska det visst handlas mat. Jag och barnen sitter i bilen och väntar och det funkar bra. Väl hemma får jag hoppa ut ur bilen och vara lös igen, får syn på en katt som slinker genom häcken och jag är inte sen att slinka efter. Hoppsan, kom visst in på granntomten och jösses vad de ropar på mig. Tappar bort katten men lyckas ta mig tillbaka genom samma ställe i häcken. Barnen har hittat en fotboll som är jättekul att jaga och när jag får tag på den kan jag faktiskt bära den! Nu blir det lek och spring en stund igen och vi har så himla kul tillsammans.

När vi kommer in ska maten packas upp och jag får ett tuggben! Funderar lite vad jag ska med det till och lägger det åt sidan ett tag. Fast kanske jag ska prova ändå, hm. Oj, kan liksom inte sluta tugga nu! Lägger mig i min bädd och tuggar och tuggar och tuggar och tuggar och tuggar och…

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 18 januari 2011 15:02

Det har varit en tuff vecka för Moltas. Han har varit helt slut på kvällarna och det var nog skönt när helgen kom och han fick lite vila. Han är ju inte direkt morgonpigg så han uppskattar verkligen att få sova längre än till 7  . På dagis går det ...

Av Christina - 10 januari 2011 14:27

Bloggandet som försvann kanske man skulle kunna kalla det också, men nu tar jag nya tag. Har en trött Moltas intill mig nu. Han har varit på dagis idag och det tar på krafterna minsann. Detta var inskolning nr 2 och imorgon nr 3. Vi har ökat på tiden...

Av Christina - 8 december 2010 09:39

För någon vecka sen kom Elin och berättade att hon snart inte kan ta ut Moltas på dagarna längre... Hon har fått en praktikplats som hon snart börjar på. Visst visste vi om att den här dagen skulle komma men det har ju varit så bra nu när hon har var...

Av Christina - 23 november 2010 09:41

Jahapp, så var första kursen avklarad med diplom och allt. Roligt & väldigt givande har det varit och nu är vi i full gång med att planera för nya kurser efter nyår. Jaktlydnad & luktdiskriminering låter ju helt klart som något för oss!   Tänk...

Av Christina - 7 november 2010 13:03

Att Moltas är duktig på viltspår har jag ju sett men att han skulle vara en sån mästare på inkallning hade jag aldrig trott.   Det var på kursen i tisdagskväll som vi skulle öva på inkallning i lina. Alla hundar hade sele på sig och så fick vi l...

Ovido - Quiz & Flashcards